Efficiënt verduurzamen bij Leystromen


In 2015 is woningcorporatie Leystromen begonnen met het verduurzamen van haar woningbezit. Gestart met 80 woningen in 2015; in 2017 staan er 486 woningen op de planning. Voor dit project in Tilburg heeft Leystromen niet alleen twee aannemers gevraagd om de klus te klaren, maar verwachten ze ook dat deze als één bedrijf samenwerken. En als zodanig naar buiten treden. Een bijzonder project dus!

De uitgekozen bouwpartijen zijn: Caspar de Haan, onderhoud & renovatie (CdH) en Coen Hagedoorn Brabocon (CHB). Beide familiebedrijven met verschillende vestigingen in Nederland.

Bewuste keuze
Leystromen zoekt continu naar verbeteringen en meer efficiency en twee aannemers is de beste keuze voor de corporatie. Silvia van Opstal, leefbaarheidsconsulente bij Leystromen: “Elk bedrijf brengt zijn eigen expertise mee. Er zit dus ongelooflijk veel kennis.” Een ander voordeel is volgens Ruud Verhoosel, projectcoördinator verduurzaming voor het gehele project vanuit Leystromen, dat zowel de werkdruk als het risico worden gespreid.

Maarten Jansen, uitvoerder namens CdH, is ook te spreken over de samenwerking en aanpak van Leystromen: “Ervaringen worden gedeeld. Hierdoor leren we van elkaar.”

Persoonlijke begeleiding
Leystromen wil goed van start gaan. Frans Kieviet, projectleider voor CHB: “Bewoners goed informeren en duidelijk en open communiceren, is belangrijk”. Mensen hebben vaak geen zin in ‘gedoe’. Maar als duidelijk wordt uitgelegd welke energetische maatregelen in de woning wát opleveren, zien zij ook het positieve van verduurzaming. Tijdens het intakegesprek met de bewoners zijn een energie(VABI)deskundige van Breuers & Cobelens (B&C), een projectleider (van CHB of CdH), en de leefbaarheidsconsulent van Leystromen aanwezig. De energiedeskundige bekijkt welke energiebesparende maatregelen genomen kunnen worden en wat de besparing zal zijn. De projectleider neemt de bouwkundige zaken op en Silvia bespreekt samen met de bewoner onder meer de randvoorwaarden voor de verbetering van de isolatie van de woning en of er nog meer besparingen mogelijk zijn. Dit gebeurt allemaal gelijktijdig om zoveel mogelijk overlast voor de bewoner te voorkomen.


Maatwerkadvies
Voordat de werkzaamheden beginnen, stellen we een advies op maat op. Hierin staan de werkzaamheden én de energiebesparing nadat de verduurzaming heeft plaatsgevonden. Leystromen verwerkt de gegevens in een huurvoorstel dat de bewoner ontvangt. In dit voorstel wordt maar 50% van de kosten voor het isoleren doorberekend in de huur. De andere 50% is voor rekening van Leystromen. Hierdoor krijgt de huurder een heel aantrekkelijk voorstel. De bewoners nemen vervolgens zélf de beslissing of zij wel of niet willen meedoen.

Klanttevredenheidsonderzoek
Nadat alle werkzaamheden zijn verricht, inventariseren zowel Leystromen als beide aannemers wat er is bereikt. Kloppen de berekeningen en de berekende netto besparing? Om hier meer zicht in te krijgen, worden klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd. Uiteraard kan dat pas na ongeveer een jaar als er winter is geweest.

Toekomst
“Leystromen wil haar woningbezit op een bepaald niveau krijgen om het milieu te sparen en de huizen duurzaam te maken”, aldus Silvia. Bovendien hebben corporaties vanaf 2020 de plicht om de energie-index van hun woningen naar een gemiddelde van 1,4 te brengen (Label B). Hoe lager de index hoe beter de woning is geïsoleerd. Ruud: “Er ligt een mooie uitdagende toekomst in het verschiet. Voor ons en de aannemers!”

 

[ Fotografie Arjen Veldt ]

 


In 2015 is woningcorporatie Leystromen begonnen met het verduurzamen van haar woningbezit. Gestart met 80 woningen in 2015; in 2017 staan er 486 woningen op de planning. Voor dit project in Tilburg heeft Leystromen niet alleen twee aannemers gevraagd om de klus te klaren, maar verwachten ze ook dat deze als één bedrijf samenwerken. En als zodanig naar buiten treden. Een bijzonder project dus!

De uitgekozen bouwpartijen zijn: Caspar de Haan, onderhoud & renovatie (CdH) en Coen Hagedoorn Brabocon (CHB). Beide familiebedrijven met verschillende vestigingen in Nederland.

Bewuste keuze
Leystromen zoekt continu naar verbeteringen en meer efficiency en twee aannemers is de beste keuze voor de corporatie. Silvia van Opstal, leefbaarheidsconsulente bij Leystromen: “Elk bedrijf brengt zijn eigen expertise mee. Er zit dus ongelooflijk veel kennis.” Een ander voordeel is volgens Ruud Verhoosel, projectcoördinator verduurzaming voor het gehele project vanuit Leystromen, dat zowel de werkdruk als het risico worden gespreid.

Maarten Jansen, uitvoerder namens CdH, is ook te spreken over de samenwerking en aanpak van Leystromen: “Ervaringen worden gedeeld. Hierdoor leren we van elkaar.”

Persoonlijke begeleiding
Leystromen wil goed van start gaan. Frans Kieviet, projectleider voor CHB: “Bewoners goed informeren en duidelijk en open communiceren, is belangrijk”. Mensen hebben vaak geen zin in ‘gedoe’. Maar als duidelijk wordt uitgelegd welke energetische maatregelen in de woning wát opleveren, zien zij ook het positieve van verduurzaming. Tijdens het intakegesprek met de bewoners zijn een energie(VABI)deskundige van Breuers & Cobelens (B&C), een projectleider (van CHB of CdH), en de leefbaarheidsconsulent van Leystromen aanwezig. De energiedeskundige bekijkt welke energiebesparende maatregelen genomen kunnen worden en wat de besparing zal zijn. De projectleider neemt de bouwkundige zaken op en Silvia bespreekt samen met de bewoner onder meer de randvoorwaarden voor de verbetering van de isolatie van de woning en of er nog meer besparingen mogelijk zijn. Dit gebeurt allemaal gelijktijdig om zoveel mogelijk overlast voor de bewoner te voorkomen.


Maatwerkadvies
Voordat de werkzaamheden beginnen, stellen we een advies op maat op. Hierin staan de werkzaamheden én de energiebesparing nadat de verduurzaming heeft plaatsgevonden. Leystromen verwerkt de gegevens in een huurvoorstel dat de bewoner ontvangt. In dit voorstel wordt maar 50% van de kosten voor het isoleren doorberekend in de huur. De andere 50% is voor rekening van Leystromen. Hierdoor krijgt de huurder een heel aantrekkelijk voorstel. De bewoners nemen vervolgens zélf de beslissing of zij wel of niet willen meedoen.

Klanttevredenheidsonderzoek
Nadat alle werkzaamheden zijn verricht, inventariseren zowel Leystromen als beide aannemers wat er is bereikt. Kloppen de berekeningen en de berekende netto besparing? Om hier meer zicht in te krijgen, worden klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd. Uiteraard kan dat pas na ongeveer een jaar als er winter is geweest.

Toekomst
“Leystromen wil haar woningbezit op een bepaald niveau krijgen om het milieu te sparen en de huizen duurzaam te maken”, aldus Silvia. Bovendien hebben corporaties vanaf 2020 de plicht om de energie-index van hun woningen naar een gemiddelde van 1,4 te brengen (Label B). Hoe lager de index hoe beter de woning is geïsoleerd. Ruud: “Er ligt een mooie uitdagende toekomst in het verschiet. Voor ons en de aannemers!”

 

[ Fotografie Arjen Veldt ]

 


meer informatie


Bert Kirsten
bedrijfsleider Coen Hagedoorn Brabocon


  • phone
  • at
  • linkedin
volgende

lees meer: ketensamenwerking | bewonerstevredenheid

lees meer: ketensamenwerking | bewonerstevredenheid